Skip to main content
  • Niemowlę
    Fundacja "W czepku urodzeni"

    Wsparcie rozwoju
    dziecka od chwili
    narodzin

Fundacja

"W czepku urodzeni"
- neurologopedia w neonatologii

Neurologopedia zamieniła się w pasję, a pasja i miłość do niemowląt to W CZEPKU URODZENI!

Wychodzimy naprzeciw potrzebom, a działania mają za zadanie uświadamiać i zapobiegać problemom w wielu zakresach spójnych z neurologopedią i neonatologią.

Pragniemy, by każde dziecko miało jak największe wsparcie i szanse na normatywny rozwój - czyli było W CZEPKU URODZONE

Obszary w których prowadzimy działania, jako Fundacja to:

  • Wczesne wsparcie rozwoju, neurologopedia i Integracja Sensoryczna i wczesne wspomaganie zmysłów i ośrodkowego układu nerwowego w neonatologii.
  • Jesteśmy, by edukować rodziców, zarówno przyszłych jak i tych którzy nimi już są. Docieramy również do specjalistów, położnych, pedagogów i lekarzy - po to by wspólnie działać na rzecz wspomagania małego człowieka.
  • Konsultujemy noworodki w pierwszych 2 dobach życia wykonując badania przesiewowe oraz podejmując rozmowy z rodzicami na Oddziale Ginekologiczno-Położniczym w Świeciu wspomagając niemowlaki w trudnościach ze ssaniem, nadwrażliwością orofacjalną, wadach anatomicznych, problemach z zakresu integracji bodźców. Polecamy również konsultacje z wieloma specjalistami.
  • badania neurologopedyczne noworodków na oddziale ginekologiczno-położniczym
Każde dziecko zasługuje na dobrą opiekę

Kompleksowe wsparcie rozwoju maluszka

FUNDACJA W CZEPKU URODZENI Neurologopedia w neonatologii - to jedyne miejsce w Grudziądzu przygotowane na kompleksowe wsparcie neurologopedyczne, pedagogiczne i sensoryczne niemowlaka i noworodka - współpracujące z wieloma specjalistami takimi jak: Osteopata, Fizjoterapeuta, Terapeuta Czaszkowo-krzyżowy, Laryngolog, Otolaryngolog, Gastroenterolog i Neonatolog.

Warto podjąć szereg starań, aby poprawić komfort życia noworodka - który asymiluje się do nowej rzeczywistości, a już zmaga się z trudnościami.

To motto Fundatorki i Prezeski Fundacji Alexandry Całko-Nowaczek, która swoje doświadczenie zdobywała podczas pracy z niemowlakami i noworodkami w ostatnich 3 latach i sama posiada 2 dzieci z ankyloglosją. Uczyła się pod okiem Pań, które tworzą wczesną interwencję logopedyczną w Polsce, są autorkami wielu artykułów, książek i opracowań. To między innymi dr Mira Rządzka, dr Marzena Machoś, prof. dr hab.Danuta Pluta-Wojciechowska, czy świetnych praktyków w zakresie neurologopedii i terapii karmienia jak mgr Anna Jaźwińska Chren.

Nasze działania to pedagogizacja rodziców w formie darmowych warsztatów zarówno w Grudziądzu jak i w Świeciu.

Propagujemy wiedzę na temat używania gryzaków i ich zastosowania, wspomagamy wiedzą w zakresie rozszerzania diety i etapu trudności w karmieniu w okresie niemowlęcym.

Uświadamiamy, że smoczki i butelki dobiera się do dziecka bardzo indywidualnie pod okiem specjalisty. Wiemy, że nie istnieją produkty oversize w tym obszarze! Każdy maluch rodzi się z inną masą, wielkością twarzy, poziomem napięcia mięśniowego, możliwościami innymi składowymi konieczności doboru tych elementów wyprawki indywidualnie do dziecka.

Zwracamy uwagę, edukujemy

Edukujemy w temacie zasad bezpiecznego używania smoczka - wiecie takie smoczkowe BHP czasu i wieku - tak by nie powodowało to trudów i niebezpiecznych dla zgryzu czy całości aparatu artykulacyjnego następstw.

Podpowiadamy zabawy i stymulacje prenatalne - już na etapie brzucha mamy! Pokazujemy działania prowadzące do wsparcia prawidłowego rozwoju w zakresie mowy, komunikacji i integracji bodźców niemowlęcia.

Zwracamy uwagę na flagi ostrzegawcze w rozwoju - nie tylko mowy i komunikacji małego człowieka.

Doradzamy i informujemy o zagrożeniach dla rozwoju oraz o pułapkach zastawianych na rodziców przez firmy produkujące rzeczy z założenia przeznaczone dla najmłodszych.

W celu dobrze przeprowadzonych badań i diagnoz wśród noworodków i niemowląt należy posiąść wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw logopedycznego postępowania w korelacji z czynnościami biologicznymi. Oddychanie, przyjmowanie pokarmów i płynów (czyli czynności prymarnych) i ich związku z późniejszą artykulacją.

Znając mechanizmy prenatalne związane z aparatem artykulacyjnym, możemy wówczas badać postnatalnie. Musimy wiedzieć, jakie procesy zachodzą w zakresie czynności biologicznych, by przejść do normatywnego karmienia również, by móc dobrze badać czy obserwować lub wspierać procesy prelingwalne. To wszystko niezbędne jest, by czynności prymarne były królem, a koroną mowa i komunikacja.